Aller Medier, hovedsæde, København

Allerbygningen udtrykker Aller Medias vision om et hus, ”der styrker firmaets mangfoldighed med et fleksibelt, dynamisk og innovativt arbejdsmiljø. Et hus som øger medarbejderstoltheden og samtidig skaber en nytænkende struktur forankret i det historiske fællesskab, der sikrer Allers fremtid”

Kategorier

  • Erhverv
  • Workplace design

Sted

København, Danmark

År

2009

Status

Afsluttet

Størrelse

18.000 m² (10.000 m² parkering)

Kunde(r)

Carl Aller Establishment A/S (CAE)

Hold

E. Pihl & Søn, Søren Jensen, EKJ, Schønherr

Et skræddersyet multimediehus

Multimediehuset på Havneholmen er skræddersyet fra yderst til inderst efter sin placering på Holmen og til sine brugere, CAE og Aller Media. Med sin let krumme og trekantede form markerer huset den spidse afslutning af Havneholmen, der skyder sig ud i Københavns Havn og er omgivet af vand på begge sider. Her valgte CAE og Aller Media, der tidligere havde hovedadresse i Valby, at samle alle virksomhedens mange aktiviteter og forskellige redaktioner i et nyt multimediehus, for at skabe et effektivt og mangfoldigt arbejdsmiljø. Selve bygningen har fået stor værdi for Aller Medias brand og markedsføring, og atriet bliver ofte taget i brug til eksterne forretningsaktiviteter og events. Huset er gennemtegnet helt fra de store linjer ned til et detaljeret indretningsdesign, og det er præmieret af Københavns Kommune. Præmieringsudvalget kaldte bl.a. huset for et ”gesamtkunstverk”.

Allerhuset er brugt som eksempel på arkitektur, der skaber merværdi, i eksempelsamlingen Arkitekturens Værdiskabelse (s.12-14) udarbejdet af Dansk Arkitektur Center for Slots- og Kulturstyrelsen og Realdania, december 2016.

Også Danske Arkitektvirksomheder har valgt Allerbygningen til deres samling 'Arkitektur med merværdi'. Se beskrivelsen her.

Læs mere om Allerbygningen.

Læs også beskrivelsen af multimediehuset i Global Danish Architecture.

Kontakt:
Steen Enrico Andersen
+ 45 4036 6412
sea@plh.dk

Allerbygningen blev i 2009 præmieret af Københavns Kommune:

Projektet er meget svært at komme udenom. Det har en kunstnerisk kraft og står som en knivsæg på hjørnet som en yderst overbevisende stævn. Det er et ”Gesamtkunstwerk” - der er tænkt på alt. Det er bl.a. tilnærmet energi- og økologikrav i det nye bygningsreglement - alt er funktionsbearbejdet. Atmosfæren inde i kontorerne er blød, rar og varm - overbevisende og af meget høj kvalitet. Bygningen er fyldt med skandinavisk sensualitet. Den står rigtigt på jorden og linjerne er samlet op i grundplanen. Opleves som en af de mest spændende bygninger i området.

Nordiske nuancer

Et stort atrium strækker sig gennem hele husets midte som en slugt med bløde kanter og trækker dagslyset så langt ind, at huset på lyse dage kan fungere uden brug af kunstig belysning i dagtimerne. Atriet åbner sig mod havnen og himlen ved, at etagedækkene trækker sig længere tilbage, jo højere de ligger, og på den måde tegner et terrasseret rum med stort lysnedfald. Materialerne og overfladerne er inspireret af det nordiske landskab med fjeldet, skoven, havet og heden i skiftende årstider og holdt i afdæmpede farver, som underordner sig husets store linjer og giver en rolig ramme om dagligdagen på redaktionerne. Tonerne skifter mellem det kølige, det milde og det varme. De bølgende balkonforkanter mod atriet er beklædt med egetræslameller i en varm glød, der understreges af en blød og diffus belysning – mens trappen og gangbroerne på tværs af atriet har et køligt og luftigt udtryk med grønne og hvide nuancer i glasfladerne.

Integreret workplace design

Allerhuset er tegnet til Aller Medias brugere ud fra et aktivitetsbaseret og forholdsvist åbent indretningskoncept, der svarer til virksomhedens arbejdsmetoder. Bygningens indre er samtidigt så fleksibelt, at indretningen kan forandre sig i takt med Allers dynamiske udvikling i både organisation og medieproduktion. Den omfattende, interaktive brugerproces som PLH gennemførte som en del af workplace design programmet, har givet grundlaget for husets differentierede indretning med varierede typer af arbejdsområder, der tilgodeser de enkelte redaktioners behov.

Integreret kunstværk

Der blev udskrevet en konkurrence om udførelse af et kunstværk, der kunne placeres i det centrale atrium, som blev vundet af det svenske kunstnerpar Bigert & Bergström med ”Tomorrows Weather”. Kunstværket er en installation af lamper, der illuderer atmosfæriske molekyler og tager skiftende farve efter morgendagens vejr ved at være i direkte forbindelse med DMI. Den spiralformede ophængning strækker sig flere etager ved atriets store glasparti mod vandet og er også synlig udefra, så man fra Island Brygge og Bryggebroen kan opleve vejrets og Allerhusets changerende farveskala.

Hvis man sætter sig ned igen om 10 år og måler effekten [af bygningens værdi], hvis man i øvrigt kan, så tror jeg, man vil sige, at det var alle pengene værd.


- Direktionsmedlem i Aller Media