PLH People
Kvalitet er en selvfølge – men ikke en sovepude

I arkitekturens og designets verden er ikke to projekter ens. Alligevel bør én ting altid være konstant, hvilket er kvaliteten af det færdige projekt. For PLH’s QA-team handler det om at levere et gennemtænkt projekt – et, der har fået den tid og omsorg, det fortjener.
Henrik Rømer Kania, Head of QA, har altid haft en skarp sans for detaljen. Og netop orden, struktur og et øje for detaljen er hjørnestenen i enhver kvalitetssikring, hvor endemålet er at levere et slutprodukt af høj kvalitet. Det er noget, som senior projektleder Hans Trier Arevad kan nikke genkendende til.
”Du kan ikke beskæftige dig med kvalitetssikring uden en flig af at være et ordensmenneske. Vi er jo nok sådan nogle typer, der lægger bestikket pænt ved tallerknerne, når vi dækker bord – modsat bare at smide det hele i midten,” fortæller Hans Trier Arevad.
De to ordensmennesker arbejder sammen om at sikre kvaliteten i PLH’s projekter. For uden en teknisk velfunderet bygning, så falder arkitekturen fra hinanden – både bogstaveligt og billedligt – uanset hvor imponerende bygningen er. Den ægte arkitektoniske kvalitet findes nemlig ikke kun i de store koncepter, men også i detaljen.
En del af helhedsoplevelsen
I arkitektur og design handler kvalitet i første omgang om at leve op til de krav og standarder, der er fastsat. Men i det store billede handler det om mere, siger Henrik Rømer Kania:
”Fra det tekniske perspektiv handler kvalitet også om at skabe bygninger, der er holdbare. En godt detaljeret bygning holder længere, bruger færre materialer og er mindre tilbøjelig til at indeholde fejl.”
Fejl i begyndelsen af et projekt kan vokse til store problemer senere. Derfor er grundig kvalitetssikring fra start afgørende – både for økonomien, tidsplanen og ikke mindst kundens oplevelse.
”Mange tænker nok kvalitet som en selvfølge, men det må ikke blive en sovepude. Det må ikke tages for givet, for fejl kan skabe kædereaktioner ned igennem projektet. Det er bedst at være på forkant med kvalitetssikringen, så bygherre ikke får en kedelig oplevelse. Kvaliteten er en del af helhedsoplevelsen, og når kunden er glad og stolt over slutproduktet, så er det også fordi, at kvaliteten er i orden,” siger Hans Trier Arevad.
Erfaringsudveksling som læremester
Kvalitetssikring er ikke kun til gavn for kunden, den styrker også fagligheden på tegnestuen. For arkitekten, bygningskonstruktøren og designeren er det en mulighed for at dygtiggøre sig, få indsigt i andre projekter og udvikle sig som fagpersoner.
”Lad os være helt ærlige – kvalitetssikring bliver ikke altid opfattet som den mest spændende del af faget. Men det burde det, for det er både meningsfuldt og givende. Ikke nok med at styrke sine egne tekniske færdigheder, så er man også med til at løfte det samlede niveau på tegnestuen,” siger Henrik Rømer Kania.
Sammen arbejder QA-teamet for at forbedre processer og sikre struktur i projekterne, men det betyder ikke, at der aldrig vil ske fejl.
”Der er ikke noget, der nogensinde bliver 100% perfekt. Vi bygger jo ikke biler eller telefoner. Arkitektur og design i en bygning er et unika, som der kun findes en af. Det skal vi som fagpersoner acceptere, samtidig med, at vi stræber efter at levere det bedste produkt med den højeste kvalitet muligt – hver gang,” afslutter Hans Trier Arevad.