Indsigt
Gør indtryk med oplevelsesdesign

Skab nye gode oplevelser – eller transformer de dårlige. I et virksomhedsperspektiv kan oplevelsesdesign effektivisere arbejdsgange, styrke kulturen og hjælpe en virksomhed med at skille sig ud på markedet.
Oplevelsesdesign kan ændre hverdagen. Det er en vovet påstand, men det gør den ikke mindre sand. Især i et virksomhedsperspektiv, hvor man bruger meget af sin tid på arbejdspladsen og uundgåeligt vil støde på frustrerende og udfordrende øjeblikke. I stedet for at se det som forhindringer betragtes det i oplevelsesdesign som muligheder.
At arbejde med oplevelsesdesign er meget mere end blot det visuelle design. Målet er at skabe en oplevelse, som løser et problem, fremkalder en følelsesmæssig reaktion eller styrer brug og adfærd. Det fokuserer på hele brugeroplevelsen, herunder følelsesmæssige, kognitive og sanselige reaktioner. Ved at integrere brugerundersøgelser, følelsesmæssig forståelse og tværfagligt samarbejde kan man skabe intuitive, engagerende og mindeværdige oplevelser, der både passer til brugernes behov og virksomhedens mål.
I sidste ende handler det om at forstå hele oplevelsen set fra brugernes sted og designe den, så den bliver så engagerende, effektiv og god som muligt. Det kræver, at man sætter mennesker i centrum for designet og forstår deres behov og udfordringer.
Tag besværet ud af hverdagen
Alle, der har arbejdet på et kontor, kan helt sikkert genkende frustrationen over IT-problemer – de øjeblikke, hvor man bare har lyst til at smide computeren ud ad vinduet. Men man gør det ikke. I stedet går man over til IT-support, ofte lidt ophidset og irriteret. Det er den oplevelse, Mærsk ønskede at ændre.
"Vi samarbejdede med Maersk om at designe en løsning, der skulle understøtte medarbejdernes behov og nye måder at arbejde på. IT-problemer er normalt besværlige, og den oplevelse ville vi gerne ændre på. Vi ønskede at tage besværet ud af hverdagen. Så vi skabte 'One stop shop'," forklarer Paulette Christophersen, Partner, PLH.
'One stop shop' ligger på første etage i Mærsks hovedsæde. Her kan medarbejderne få IT-support, mens de drikker en kop kaffe. 'One stop shop' indeholder også en Mærsk-merchandisebutik med arbejdstøj, legetøj til børn og meget andet. Dertil kommer en delikatesseforretning, hvor man finder chokolade til receptioner og gaver såsom det populære Lego-Mærsk-skib.
Paulette Christophersen, Partner, PLHDet handlede om at skabe en behagelig og indbydende oplevelse. Vi forvandlede et problem til en mulighed for virksomheden og forbedrede samtidig medarbejdernes oplevelse.
Mere end bare et kontor
I dag skal arbejdspladser tilbyde en bred vifte af rum – arbejdsområder, diverse mødelokaler, telefonbokse osv. Men mange virksomheder er også begyndt at tænke i nye måder at skabe en attraktiv arbejdsplads på. I den sammenhæng er oplevelsesdesign en effektiv metode.
Det nye hovedsæde for AP Pension og Nykredit er et eksempel på, hvordan oplevelsesdesign kan hjælpe virksomheder med at tilbyde mere end blot et kontor. Hovedsædet skaber også oplevelser for lokalsamfundet. Projektet omfatter offentlige faciliteter, som inviterer borgerne til at bruge bygningerne – også uden for arbejdstiden. Funktioner som et fælleskøkken, en café og en offentligt tilgængelig taghave skaber en oplevelse af fællesskab og forbinder hovedsædet med verden udenfor. Med andre ord bliver arbejdspladsen en integreret del af lokalsamfundet.
"Det fantastiske ved hovedsæderne er muligheden for at åbne op og opbygge fællesskaber. At nå ud til mennesker og skabe en følelse af sammenhold er en grundlæggende del af den skandinaviske model, og vi er rigtig glade for at have fået muligheden for at udfolde det," siger Lars Toksvig, Partner, PLH.
Unikke oplevelser med brandet
En anden tilgang til oplevelsesdesign er at skabe unikke oplevelser, som er tæt knyttet til virksomhedens brand. Det er projektet for Sivantos et glimrende eksempel på. Her brugte PLH lydbaserede oplevelseszoner til at visualisere konceptet "Connected by Sound". Konceptet fokuserede på to temaer: ‘Sound unites us’ og ‘Sound as a celebration of global diversity’.
"I Sivantos-projektet forvandlede vi lyd til et workplace-design med fire forskellige knudepunkter, der hver især repræsenterer en farve og et design, som så symboliserer en unik oplevelse med lyd. Det er en måde at designe på, der sætter rammerne for en arbejdsplads, som er centreret omkring innovation, vidensdeling og samarbejde," siger Paulette Christophersen.
Designet af Sivantos' kontor er en fysisk manifestation af lydens oplevelse og evne til at forbinde mennesker. Det skaber ikke kun et arbejdsmiljø præget af innovation og teamwork, men fungerer også som en platform til at opleve brandet og få det til at skille sig ud.

Maersks delikatesseforretning tager besværet ud af hverdagen og skaber gode oplevelser.

'Connected by sound' var navnet på konceptet for Sivantos-projektet.
Relaterede projekter
Udforsk flere projekter
København, Danmark
Design understøtter kulturel transformation af ikonisk hovedsæde
Maersk