Et trygt rum til livets sidste øjeblikke

Sankt Lukas Stiftelsen

Kunde
Sankt Lukas Stiftelsen & Den A.P. Møllerske Støttefond
Lokation
Hellerup, Denmark
Areal
8.500 m²

Som strategiske rådgiver for Sankt Lukas Stiftelsens nye hospiceprojekt var vores rolle at rådgive og vejlede bygherre gennem processen med at omdanne idé til virkelighed via en arkitektkonkurrence. Det var et dybt meningsfuldt projekt, hvor menneskelighed og empati var i centrum for enhver beslutning, lige fra den oprindelige idépræsentation og konkurrence-materiale til udvælgelsen af vinderen. Vi sørgede for, at processen afspejlede projektets kerneværdier og skabte et trygt rum, der understøttede både de følelsesmæssige og fysiske behov hos både patienter, pårørende og personale.

01

Galleri

02

Introduktion

Typologi
Status
Fuldført

03

Resume

Vejledning og rådgivning gennem hele projektet

Som strategisk rådgiver stod vi for den indledende rådgivning og rammesætning med Sankt Lukas Stiftelsen, så de kunne sikre finansiering til projektet. Derefter arbejdede vi tæt sammen med hospicepersonalet for at lave en behovsanalyse, og derfra vurdere deres krav til det nye hospice. Derudover var PLH med gennem hele projektet som en del af konkurrencesekretariatet. Det omfattede at sikre processen gennem hele konkurrencen – fra forberedelse af konkurrence-materiale og prækvalifikation til at sikre en nem proces i udvælgelsen af det vindende forslag.

Den bedste idé blomstrer i de rette rammer

Konkurrencen var bygget op omkring præmissen om at skabe den bedste arkitektoniske idé. Det handlede om at skabe den bedste idé med den rette følelse og stemning; derfor var det afgørende at holde konkurrencerammerne åbne, så der var fleksibilitet for de bedste idéer at opstå. Målet var at skabe den rette stemning, samtidig med at hospicets unikke behov blev imødeset.

Etablering af det rette fundament for det nye hospice

Gennem vores analyse identificerede vi tre centrale perspektiver, der understøtter Sankt Lukas Stiftelsens kerneopgave: at forbedre livskvaliteten for patienter og deres familier. Disse perspektiver – ‘Tryghed og hjemlighed’, ‘Alene og sammen’ og ‘Ankomst og afsked’ – dannede fundamentet for konkurrence-materialet og vejledte designet af det nye hospice, således at det vil støtte både patienter, pårørende og personale. Efter prækvalifikationen indgik fire tegnestuer anonymt i konkurrencen. BIG og Creo Arkitekter blev valgt som vindere af en enstemmig jury. Juryen roste konkurrenceprocessen og den empatiske tilgang i det vindende design, som reflekterede hospice-patienternes behov på en eftertænksom måde.

04

Indgang

BIG - Bjarke Ingels Group

Er du interesseret i at høre mere? Tøv ikke med at række ud!

Relaterede projekter

Udforsk flere projekter